maanantai 27. toukokuuta 2013

PÄIVÄPEITTO

Uuden sändyn myötä sain käyttööni päiväpeiton, jonka käyttöönottoa olen odottanut viimeiset 14 vuotta. Päiväpeitto on mummin tekemä. Mummi teki kaikille lapsenlapsilleen häälahjaksi parisängyn peitot. Minä tosin sain peiton jo rippilahjaksi, koska mummi oli sitä mieltä, että hän ehtii kuolemaankin ennen, kun minä menen naimisiin. No mummi kuoli neljä vuotta sitten, enkä minä ole vieläkään naimisissa. Niin kuin aina, vanha kansa kyllä tietää mistä puhuu!


 Kun sain laittaa peiton ensimmäisen kerran sänkyyn asettelin sitä huolella. Sen jälkeen köllähdin sängyn päälle ja tuijottelin peittoa. Kuinka monta silmukkaa oli mummi saanut tehdä ennen, kuin peitto oli valmis.


Virkattu päiväpeitto toi myös mieleeni lapsuuteni. Silloin, kun minä olin pieni,nukuin virkatulla päiväpeitolla aina päiväunet. Olihan mummi tehnyt myös vanhemmilleni päiväpeiton. 
Peitto painaa useita kiloja. Kalastajalangassa on myös oma tuoksunsa, joka muistuttaa lapsuudesta ja mummista. Silloin, kun mummi vielä virkkasi tuoksui mummilla aina kalastajalanka.
Siihen olikin sitten silmät ummista ja ottaa päiväunet.... Ja hetätä kuviot poskessa...

Esittelen makuuhuoneen uudistuksen heti kokonaisuudessaan, kun eräs hylly saadaan paikoilleen. :)

7 kommenttia:

  1. Samanlaisia muistoja täälläkin... Mummu ei vaan koskaan ehtinyt mulle tehdä omaa peittoa. :( Tosin, äiti on sanonut, että saisin tulevaisuudessa heidän omansa, koska siskoltani peitto jo taas löytyy. Mummut on niin parhaita. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu virkattu päiväpeitto on taas niitä asioita, jotka täytyy kokea. :) Pelkään vaan ihan kauheasti, että peitolle tapahtuu jotain. Toisaaltaan kyllä tiedän, että mummi olisi halunnut peiton käyttöön "vaaroista" huolimatta.

      Poista
  2. Upea! Ja mitkä muistot siihen liittyy <3

    VastaaPoista
  3. Meillä peitto on nostettu kaappiin kun en enää kehdannut sitä äitillä korjuuttaa. Se kun oli jatkuvasti jostain kohti rikki kun esim. farkuilla makailtiin peiton päällä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sitä mäkin tässä pelkään. Ja tosiaan farkkujen napit tuli ekana mieleen. Toisaaltaan mun peitossa ei ole sellaisia reikiä johon ne voisi jäädä kiinni. (Siis ne napit). Luulen, että pidän sitä nyt niin kauan, ennen kuin löydän jonkun kivan päiväpeiton ja otan sitten jouluisin tämän käyttöön. :D

      Poista
    2. Mulla oli pitkään käytössä, mutta nyt on ollut kaapissa jonkun aikaa. Ehkä sitten kun lapset vähän isompia niin uskallan taas sen ottaa käyttöön :)

      Poista