lauantai 11. elokuuta 2012

PALJONKO ENERGIAA MENEE MIETTIESSÄ ENERGIAA?

Oletteko miettineet omaa energiakulutustanne? Täytyy myöntää, että itse mietin sitä vain ajoittain. Energiaa käyttäessäni en asiaa juurikaan mieti, mutta aika ajoin asia ahdistaa kovinkin. Olenkin tehnyt itselleni +/- listat...


kuva

- Kylven silloin tällöin ammeessa
+ Mutta en käy taloyhtiön saunassa. Saunaan verrattuna amme ei ole energiasyöppö. Kerrostalon sähkösaunassa energiaa kuluu yleensä kolmeen asiaan: saunan lämmitykseen, saunatilojen ilmanvaihtoon ja suihkuveden lämmitykseen. 10 min suihkuttelu vie myös vettä yhtä paljon, kun pieni amme!

- Ajan autoa päivittäin
+ Olen lentänyt viimeksi 12 vuotta sitten. Olen kuullut, että lomalento thaimaaseen vie energiaa yhtä paljon kuin 25km (työmatka) kolmen vuoden ajan. Minun työmatkani on noin 14 km päivääkohden joten ajelen samalla energialla kuusi vuotta.

- Minulla on paljon sähkölaitteita kotonani (ihan normaali määrä)
+ Olen kuitenkin vaihtanut tietokoneen ja television viimeisen 2 vuoden aikana. Tietokoneen olen muuttanut energian säästötilaan ja nukahtaakin hyvinkin nopeasti jos sitä ei käytä. Television 100 MHz vaihdoin asetuksista 50 MHz:iin ja pelkästään tämä muutos vaikutti sähkölaskuun! 100 MHz värit ovat kirkkaammat, mutta muuten eroa ei normaalikäytössä silmällä huomaa. Joskus elokuvaa katsoessani saatan vaihtaa elokuvan ajaksi takaisin 100 MHz:iin.


kuva

- Unohtelen asioita päälle (kahvinkeitin, televisio ja kerran jopa uuni)
+ Silloin kun en unohtele pyrin toimimaan mahdollisimman energiatehokkaasti. Olen ottanut käyttööni jopa niinkin antiikkisen ohjeen, kun jälkilämmön uunissa! Kyllä! Kypsentää!

- En kierrätä jokaista maitopurkkia.
+ Energiajätteeni menee kuitenkin polttolaitokselle niin kierrätän sitten sen mitä ei voi polttaa. Esim lasipurkit ja metallit (lehdetkin kyllä kierrätän). Kierrätän toki kaikki suuremmat pahvit (jotka ei mahdu roskapussiin), mutta taloyhtiöstäni löytyy henkilöitä jotka lajittelevat hammastahna laatikon pahveista alkaen aivan kaiken!

- Olen kamalan laiska tekemään eväitä töihin.
+ Pyrin kuitenkin yleisesti ostaessani tekemään järkeviä valintoja. Tarvitseeko tuotteen olla pakattuna ensin pahviin ja laatikon sisällä vielä muoviin? Varsinkin, kun tuote tulee kauppaan suuremmassa myyntierässä joka on pakattu muoviin tai pahviin. Ja voiko joku kertoa miksi ihmiset laittavat banaanit pussiin ostaessaan niitä? Ja miksi muoviin pakatut marjat täytyy laittaa pieneen muovipussiin jos niitä ostaa vaan yhden?
  • Miettikää, että pienemmän kaupan, kuin marketin pahvimäärä on päivää kohden kolmesta ylöspäin! Jokainen on varmasti nähnyt kaupoissa tavararullaikoita? Pahvit ensin litistetään rullakkoon joten pahvia mahtuu yhteen rullakkoon todella paljon! Silti pahvin määrä liikkuu niinkin suurissa määrissä! (Tosin pahvi viedään tämän jälkeen paaliin, jonka jälkeen siitä tehdään uudelleen pahvia, mutta silti!) Mikä on marketin tai hypermarketin roskamäärä päivääkohden?
Ja kaikki hetkellinen mitä teen mikä menisi energialistallani - puolelle, kuittaan sillä, että olen kasvissyöjä! :D Tuskin minä puhtain paperein selviän hiilijalanjälkeni kanssa, mutta kyllä minä jotain valintojakin olen tehnyt. :)


Lopuksi hieman mietittävää:

Kotimainen tomaatti on aina energiaystävällisempi valinta, kuin tuonti tomaatti?

K / E

Vastaus on EI! Talvikaudella tomaatit kasvatetaan kasvihuoneissa, joiden lämpolamput kuluttavat mielettömästi energiaa! Osatessasi talvikaudella esimerkiksi espanialaisen tomaatin tomaatti on kasvanut luonnonmukaisesti auringin alla. Suomalaiset käy niin paljon lomamatkoilla espaniassa, että parit tomaatit tulevat koneessa samalla kyydillä, kuin naapurin Pera.



Oletko sinä tehnyt energiavalintoja ja millaisia ne ovat?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti